En enhetlig grafisk profil

Tack alla ni som jag fick tillfälle att träffa hos Kudde & Kandelaber under Lommafesten i lördags! Det var så roligt att prata med er och en hel del spännande inredningsdiskussioner blev det ju också. Tveka inte att ta kontakt om det är något mer ni undrar över eller behöver hjälp med framöver!

Innan jag begav mig till Kudde & Kandelaber tog jag en bild på det informationsmaterial som jag hade med mig. Jag är ju civilekonom och marknadsförare i grunden och brinner även för det här med varumärke och grafisk profil. Och jag vill poängtera hur viktigt det är att som företag ha ett enhetligt och konsekvent grafiskt uttryck i alla kommunikationskanaler för att skapa igenkänning; på hemsidan, i sociala medier, i tryckt informationsmaterial, på visitkort, i annonser, på skyltar, på bilen…ja, i alla sammanhang där företaget syns!

Jag tänkte att det kunde vara kul för er att se hur Ambienti ser ut i andra kanaler än här på webben (där jag nu ser att bilderna i bannern skulle ha uppdaterats för länge sedan)…

Det översta är en skylt som jag hade med mig och under ser ni ett kort med information som jag delade ut och så är det mitt visitkort (allt är snabbt avfotograferat).

Och så här ser min älskade lilla Fiat 500 ut när ni möter mig när jag är ute och kör…

Utgångspunkten för allt företagande är såklart en unik affärsidé och en hållbar och tydlig affärsplan. Därefter kan man välja ett namn som man tycker om och som speglar det man står för. Eftersom jag har en förkärlek för Italien ville jag ha ett italienskklingande namn och Ambienti tycker jag är både vackert och passar bra, eftersom det är det italienska ordet för ”miljöer”. Sedan gäller det att skapa en logotype som ger rätt känsla, speglar varumärket och är lätt att arbeta med. Använd dig också av samma typsnitt och färger i alla kanaler. Och tveka inte att ta hjälp om du inte har kunskapen själv! Min logotype är gjord av Sten Melin som jag har arbetat med i många sammanhang tidigare, och som har en otrolig formkänsla och ett stort grafiskt kunnande.

Ett enhetligt bildspråk är också otroligt viktigt (speciellt i den här branschen) – men det får vi ta en annan gång!

Nu ska jag ta en snabb tur in till Malmö och uträtta lite ärenden innan lunch, sedan det blir mer jobb i eftermiddag!

Ha en riktigt solig och härlig dag!

Christina

Ett svar på ”En enhetlig grafisk profil

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *